Home Fejetony
2017
Chci si
stáhnout román
Podmínky Vyhodnocení
2017
Kontakt Naše
spisovatelky
Finále
2013 - 2017
Archív fejetonů
2013 - 2017

Archív - soutěžní příspěvek

Ročník: 2014, Kolo: podzimní, Téma: Móda, nákupy, záliby

Putovní taštičky

Milena Mráčková, věk: 25 let

Fejeton o „putovních taštičkách“ pojednává o předvánočních nákupech za situace, kdy člověk nemá absolutně žádné ponětí o tom, co by měl komu koupit. Celá situace pak vrcholí v rychlobalení dárků.


Pomalým, kulhavým tempem, ale přesto značně rozhodným a sebevědomým krokem se nám obchody začínají ozdobovat vánočním zbožím. Zpočátku se nám i všudypřítomná výzdoba bude jevit jako poměrně užitečná, protože vesele rozzářené stromečky s sebou přinášejí více světla na potemnělé chodníky a člověku je hned méně depresivněji, protože pomocí této iluzorní hry barev a světel nabývá na pocitu, že venku ještě stále svítí sluníčko a léto je od nás vzdálené jen tak hrubým odhadem maximálně na dvě otočení kalendáře zpátky. No, to je bezpochyby pěkný předpoklad, ale realita všedního dne se brzy propere na své místo ve vaší mysli a my nezačneme dělat nic jiného než PANIKAŘIT! Vánoce – Vánoce – Vánoce – ale co teď? To, že nemáme koncem listopadu ani jeden nakřečkovaný dárek, nás asi příliš k nelibosti obchodníků nerozvášní k náhlému sprintu do obchodů (nebojte, to nás čeká až poslední předvánoční týden). Daleko více tragičtější je však skutečnost, že doposud nemáme ani žádný objevně osvícenský nápad, co komu pořídit. Prostě nic, ani ťuk. Nu co, vnitřně se uklidníme a pustíme se do úporného promýšlení a přemýšlení, ale stále žádný a žádný inovativní nápad nás prostě nenapadá, zato už na chodníky padá a padá sníh, takže naše rychlost kvůli námraze bude menší a menší a na silnicíh nás do party budou chtít přibrat kolony v závějích, brr, hrozná představa – raději na ni zatím nemyslet. No a čas plyne až se takhle tedy probudíme jednoho rána a ta vytouženě zatracená myšlenka by se nám na Mikuláše už čertovsky hodila. 

Takže stále nic => přestoupí se k záložnímu plánu B => to jest akce s krycím názvem: zkus se zeptat pokud možno co nenápadně těch lidí, které hodláš obdarovat. Na první pohled minutková záležitost, ale ta naše tolikero promyšlená a záludná otázka se nějakým záhadným způsobem asi ztratila pod lavinou spousty zbytečných slov, a tak tam stále leží zavalená a nezodpovězená, takže se pak asi ani nedivme, že náš bravurně zašifrovací kód nikdo nedokázal odhalit a místo potřebné informace jsme se dozvěděli spoustu a v této chvíli naprosto neužitečných novinek či pseudonovinek. 

Když se nám však extrémně zadaří, a někomu se podaří na náš utajovač chytit, tak nám stejně ale neřekne něco použitelného, protože vyptávaná osoba není ani sama schopna dostatečně verbálně popsat předmět, který by asi chtěla najít pod stromečkem. Popis vytouženého předmětu se někdy zdá natolik nereálný, že snad ani nemůže existovat. 

Posuďte sami – pochopili byste, co to je – taková no, ta metlička, která nevypadá jako klasická metlička ke šlehání, ale přesto je to nová moderní metlička, jejíž jednu ze součástek vytváří zkroucený drát jako něco na způsob trčícího péra ze starého gauče a tuhle šlehací metličku doporučují ke koupi svým divákům tvůrci jednoho z nesčetných televizních pořadů o vaření? Dobrá, řeknete si, že to zkusíte, asi ta prapodivná věc bude skutečně existovat, ale když se bez úlovku vracíte asi z pátých domácích potřeb, kde se na vás díval obsluhující personál jako na exoty z Marsu, tak to prostě vzdáte a futuristickou metličku škrtnete ze svého jednopoložkového seznamu nadepsaného: CO KOMU KOUPÍM  K VÁNOCŮM. 

V této chvíli vám nezbývá nic jiného, než opět začít filozofovat, co tedy koupit, ale přitom máte pocit, že čas letí, hodina kvapí a vy ne a ne utrhnout nějaký ten dárek. V této fázi rozjetého projektu od tak cca půlky listopadu nezbývá nic jiného, než začít pokukovat po ostatních spolunakupovatelých v obchodech a snažit se od nich odkoukat jejich inspiraci k (pokud možno výhodné) vánoční koupi. 

A co to najednou u ostatních nevidíte?! Máme sto chutí plácnout se do čela, že nás to hned nenapadlo a nechápeme, nad čím jsme tak dlouho dumali, protože obchody jsou doslova převoněné těmi nejrůznějšími a nejpohádkovatějšími svíčkami a nejbáječnějšími kosmetickými balíčky pro dámy a rádoby technicky setavenými balíčky pro pány. Což o to, asi to bude prima koupě, ale při hlubším zamyšlení nám dojde, že právě tomuhle jsme se snažili za každou cenu vyhnout, protože právě zmíněné dárky jsou všemi mými rodinnými příslušníky, kamarádkami a známými popisovány jako „klasická nuda pro zoufalce, který nic nevymyslí.“ Není ale na celé té věci doslova fascinující, že právě tyto vánoční artikly jsou těmi nejvíce prodávanými? Času už není nazbyt, takže se i vy přidáte k nakupujícím davům těchto dárků a vrhnete se mezi regály, abyste nakoupili všechno potřebné i nepotřebné. Nejhorší však je pamatovat si, co jste komu koupili loni a předloni a co jste od koho dostali vy sami v minulých letech, protože opisování v rámci koupě stejného dárku se zkrátka nepromíjí, ale co má člověk pořád vymýšlet dokola? Takže to prostě musíte risknout a doufat, že jste loni babičce Lence nedali balíček s čajovým překvapením a naopak, že babičce Alence jste zase nedali kosmetický balíček s přírodními krémy. Letos budou babičky třeba konečně spokojené, protože – pokud se dobře pamatujete – loni záviděla jedna té druhé. Takže letošní úspěšnost třeba zajištěna, jen to má další zásadní úkol  - nepoplést jmenovky a nepřepsat se! 

A tímto bodem jsme se dostali k závěrečnému problému => dárky jsou připravené a teď se musí ještě zabalit, takže většina lidí před Vánoci začne trénovat na mistrovství v rychlosti balení dárků. Nejeden z nás vytáhne ze šuplíku pěkně uložené a srovnané staré a nejednou použité vánoční papíry, aby je mohl i letos zrecyklovat znovu. Podle mého názoru to však není s vánočním balícím papírem tolik napínavé jako s dárkovými taštičkami – ty se nezmuchlají a ve své podstatě se dají použít do té doby, než se jim utrhne ucho, nebo než se roztrhnou. Vtipné však je, že taštičky se v obchodech ve většině případů prodávají s cedulkou, kam se má napsat jméno obdarovaného, ale všimli jste si už někdy, že když obdobnou taštičku dostanete, tak že už tuto cedulku nevlastní? Tašky jsou zboží, které prostě nestárne a jde stále s dobou. Takže až za pár dní budeme balit a připravovat dárky k letošním Vánocům, tak nic nedělejme ve spěchu a naopak vše s pečlivým rozmyslem, aby se vám také nestalo toto, že vám kamarádka na předvánočním posezení řekne: „Jé, přesně takovouhle taštičku jsem dostala asi před pěti lety od kolegyně a pak myslím, že jsem do ní tak před třemi lety dala dárek tobě!.“ Co k tomu dodat => z taštičky se stala putovní taštička a kdo ví, co ji ještě v dalších letech čeká za vánoční cestovní dobrodružství. 


freeSATcz

Satelitní televize bez kompromisů, zábava pro celou rodinu, více než 70 programů

Prémiový balíček HBO MaxPak

6 kanálů za super cenu

Právě probíhá zimní kolo soutěže! Ročník 2017, 1.10. až 31.12.

Další nejnovější soutěžní fejetony čekající na Vaše hlasy!

Téma: Móda, nákupy, záliby

Náš zákazník, náš pán u chudého neplatí

Dana Beňaková, věk: 60 let

Přečíst

Kde jsou ty časy, kdy si obchodníci vážili každého zákazníka, byť by do jejich obchůdku přišel jen za "deseťák" pro kvasnice do knedlíku....

Téma: Móda, nákupy, záliby

Přijdu hned aneb krást se nemá

Eva Haltufová, věk: 59 let

Přečíst

Každý na vzkaz "Přijdu hned" reagujeme jinak, záleží na mnoha faktorech. Málokdy nás ale nadchne. Ovšemže jsou horší chvíle, například...

Téma: Zaměstnání

Cestovatelská story aneb Já nechci spát v Předměřicích

Marta Furchová, věk: 63 let

Přečíst

Údělem lidí z malého města e dojíždět za prací do města většího. V mém případě krajského, vzdáleného od nás...

... všechny soutěžní fejetony

Home | Soutežní příspěvky | Chci si stáhnout román | Pravidla literární soutěže | Napsali nám | Vyhodnocení | Kontakt

© 2012 Global Publishing